Přemýšlíte, jak využít sociální sítě pro rozvoj svého byznysu, ale nevíte jaké používat? Jejich popularita, chování a očekávání uživatelů i samotné funkce se stále mění. Nemůžete vytvořit univerzální příspěvek, který potom umístíte na všechny sociální sítě. Instagram například klade důraz na grafické zpracování, Facebook se soustředí na informační hodnotu a na TikTok můžete tvořit pouze videa.
Statistiky využívání sociálních sítí
- 4,74 miliardy lidí v roce 2022 používalo sociální média po celém světě, což je o 4,2% více než v roce 2021
- Sociální sítě používá 93% uživatelů internetu
- Za reklamy na sociálních sítích se utratí každoročně více než 200 miliard dolarů
- Lidé tráví průměrně 2,5 hodiny denně na sociálních sítích
- Reklamy na Instagramu oslovily 30% uživatelů internetu
- Instagram nejvíce využívají lidé ve věku 25-34 let a je aktuálně nejpopulárnější sítí generace Z
- 50% uživatelů Instagramu navštíví webovou stránku firmy, poté co shlédnou zajímavý videoobsah
- Facebook je stále nejrozšířenější sociální sítí, s téměř 3 miliardami aktivních uživatelů
- Nejméně uživatelů Facebooku je věku 13-17 let, nepočetnější je věková skupina 25-34 let
- Více než 77% uživatelů Facebooku používá také Instagram
TikTok
- Uživatelé používají aplikaci průměrně 23 hodin měsíčně
- Nejvíce uživatelů je ve věku 18-29 let
- Videa s nejlepší mírou prokliku prezentují nejdůležitější informace v prvních 3 vteřinách videa

Kolik lidí používá sociální sítě?
V roce 2022 je počet lidí využívajících sociální média celosvětově více než 4,74 miliardy, přičemž průměrný uživatel má 8,8 účtů na různých sociálních sítích. Populární platformy, jako je Facebook, mají více než 66,09 % měsíčních uživatelů přihlašujících se k používání sociálních médií denně.
Aktuální procento lidí, kteří používají sociální média, je 93% uživatelů internetu. Pokud podrobněji zanalyzujeme situaci v České republice, získáme následující údaje.
- Počet uživatelů na sociálních sítích se v meziročním srovnání zvýšil o 9%
- Celkově využívá sociální sítě 75% populace
- Nejvyužívanější jsou YouTube a Facebook
Kolik účtů na sociálních sítích má průměrný člověk?

Průměrný počet účtů na jednoho člověka na celém světě je 8,8, což představuje nárůst o 83,33 % oproti 4,8 účtům v roce 2014. Studie 46 zemí s uživateli internetu ve věku 16 až 64 ukazuje, že Japonsko mělo nejnižší průměrný počet účtů na sociálních sítích – 3,8, srovnatelně nejvyšší měla Indie s 11,5 účtů na osobu.
40 % všech uživatelů internetu na celém světě využívá sociální média pro pracovní účely. Avšak 36 % uživatelů na zde vyhledává zábavný obsah, 40 % lidí používá sítě výhradně na komunikaci, 40 % považuje sociální sítě za informační zdroj, 37 % uživatelů se obrací na sociální sítě, když nemají co dělat.
Používání sociálních médií podle pohlaví
Aktuální celosvětové průměrné rozdělení pohlaví mezi uživateli sociálních médií je 54 % mužů oproti 46 % žen. V USA jsou však hlavní uživatelskou základnou ženy; 76 % všech žen užívajících internet má účty na sociálních sítích. 72 % mužů v USA z celkového počtu má účty na populárních platformách.
Jak můžeme posuzovat dle výše uvedených údajů, využití sociálních sítí se u mužů a žen po celém světě při průzkumu polohy liší. Snad nejpozoruhodnější bod v rozdílech mezi pohlavími spočívá v tom, jaké platformy používají muži a ženy.
Když se podíváme na top 8 sociálních platforem podle měsíčních aktivních uživatelů, YouTube, LinkedIn, Twitter a TikTok mají vyšší index mezi muži. Weby jako Facebook a Instagram jsou více zaměřeny na ženy. Pinterest také dominuje u ženského publika.

Jaké je procento využití sociálních sítí v mobilních zařízeních a počítačích?
Pokud jde o používání sociálních médií mobilním zařízením či tabletem, 99 % lidí na světě přistupuje k sítím výhradně pomocí tabletu nebo telefonu. Přibližně 78 % přistupuje na platformy pouze ze svého mobilního telefonu, pouhých 1,32 % navštěvuje své sociální sítě pouze prostřednictvím počítače.
Když však porovnáme výše uvedená data s procentem lidí, kteří přistupují k internetu prostřednictvím mobilu a pomocí jiného přenosného zařízení, uvidíme, že rozdíl mezi používáním mobilních telefonů, tabletů a počítačů není tak drasticky odlišný.
Podíváme-li se na tržní podíly z února 2021, mobilní telefon se ujal vedení těsně pod 55 procenty, počítačové zařízení zabírají 42 procent. Zbývající tři procenta lze připsat tabletům, které sice nejsou často používány, ale jsou součástí online prostředí. Musíme však zdůraznit, že tato čísla jsou globální. Pokud se podíváme na údaje pro USA, asi 50 % lidí používá počítač, zatímco 46 % jde na mobilní zařízení. Tablety tvoří 4 procenta.
Podle údajů Gemius Ranking pro únor 2021 v České republice 49,47 % uživatelů preferuje počítače, 46,83 % Čechů surfuje na internetu přes mobil, 3,35 % na to používá tablet.
Zdroje:
Marketing na sociálních sítích
Na sociálních sítích narazíte na všechny věkové skupiny, s různými zájmy, pohlavím i úrovní vzdělání. Kromě toho, že se tam určitě nacházejí také Vaši potencionální zákazníci, tak se všechny tyto informace o uživatelích sbírají a následně dají využit v online marketingu k přesnému zacílení reklamních sdělení.
Provozovatelé sociálních sítí Vám tyto údaje rádi poskytnou, samozřejmě za drobný poplatek, a umožní Vám propagovat svoji značku nebo produkty přesně tam kde chcete. Stejně jako ostatní marketingové nástroje mají sociální sítě určitá specifika a omezení. Pokud chcete vytvářet úspěšné reklamní kampaně na Facebooku, Instagramu a dalších platformách, musíte nad nimi uvažovat jako nad jedním článkem z celkové online marketingové strategie.